De opzet en inrichting van de audit wordt in nauw overleg met de opdrachtgever ontworpen.
Zo kan er bijvoorbeeld onderzoek worden gedaan naar de volgende deelgebieden:
- Ondersteuning, begeleiding en zorg;
- Onderzoek naar opbrengsten en veiligheid;
- Opbrengstgericht onderwijs waarbij mogelijk ingezoomd wordt op handhaving toets-beleid en verantwoording alsmede het verhogen van de resultaten van een bepaald vakgebied;
- Schoolklimaat, Veiligheid en Pedagogisch handelen waarbij de kwaliteit van de analyse van de enquêtes (veiligheidsbeleving en welbevinden) worden onderzocht alsmede Ouderbetrokkenheid en communicatie, Uitdagende leeromgeving, Klachtafhandeling en vervolg RI&E, Registratie en afhandeling incidenten, Inzet en rol anti-pestcoördinator c.q. herstelmedewerker, gedragscoördinator of interne vertrouwenspersoon;
- Op weg naar een verbetercultuur waarbij het onderzoek zich richt op de verschillende niveaus in kwaliteitscultuur: Kwaliteitszorg, Kwaliteitsbeleid en Stelsel van Kwaliteitszorg. De Professionele Cultuur, verbetercultuur, stimuleren en motiveren en inwerken van nieuwe medewerkers, medezeggenschap, draagvlak zoeken, leiderschapsstijlen, gebruik bekwaamheidsdossiers, de ontwikkeling van leraren van startbekwaam naar vakbekwaam. Zoeken naar trends en risicos; Benoemen van wat er goed gaat; Benoemen van verbeterpunten; Het duiden van de aangetroffen cultuur (sterkte/zwakte analyse); Professionele dialoog met leraren.